Ukończyłem właśnie tłumaczenie napisów do filmu Davida Talbotta Symbols of an Alien Sky
. Film jest pierwszą częścią co najmniej trzyczęściowego cyklu. Skupia się on na starożytnych świadectwach wydarzeń, które do dziś zostały jako tako zapomniane, a miały miejsce na naszym niebie. Wspomniano o możliwych wyjaśnieniach tych zjawisk przy pomocy fizyki plazmy.
Jest to pierwsza wersja, nie poprawiana, więc napisy mogą, i na pewno zawierają błędy. Mam nadzieję, że większość z nich będzie co najwyżej ortograficzna ;-). Ponieważ nie chce mi się bawić w hostingi plików, które najczęściej są płatne (inaczej plik wylatuje po określonym czasie), więc po prostu wklejam treść napisów poniżej, w formacie .sub. Każdy, kto chce z nich skorzystać, może je skopiować i zapisać do pliku z rozszerzeniem .sub, wtedy takie odtwarzacze, jak VLC, je zaakceptują.
Napisy są bezpośrednim tłumaczeniem oficjalnej wersji oryginalnych napisów angielskich.
1
00:00:29,000 –> 00:00:37,000
Symbole Obcego Nieba – Część 1
2
00:01:00,000 –> 00:01:02,000
Taniec planet…
3
00:01:03,005 –> 00:01:07,010
Tak regularny i przewidywalny, że można by pomyśleć, iż poruszały się tak zawsze.
4
00:01:22,000 –> 00:01:29,000
Co za kontrast z twierdzeniami pierwszych astronomów starożytnej Mezopotamii i następnych kultur!
5
00:01:31,007 –> 00:01:34,010
Obserwowali oni ruch planet z kompulsywnym strachem.
6
00:01:36,002 –> 00:01:43,004
Dlaczego pracowici astronomowie upierali się, że planety były wysokimi bogami wcześniejszych czasów?
7
00:01:46,000 –> 00:01:49,009
Planety rządziły przeznaczeniem królów oraz królestw…
8
00:01:50,005 –> 00:01:53,010
oraz były wysłannikami zagłady, Końcem Świata.
9
00:02:01,005 –> 00:02:06,005
Co takiego było w planetach, co wzbudzało taki szacunek i strach?
10
00:02:10,006 –> 00:02:13,008
Babiloński astronom i kapłan Berossus
11
00:02:14,000 –> 00:02:17,004
powiedział, że planety, poruszając się inaczej, niż obecnie,
12
00:02:17,005 –> 00:02:19,008
spowodowały światową katastrofę.
13
00:02:22,001 –> 00:02:24,009
W Rzymie, Grecji i Gnostyków
14
00:02:25,000 –> 00:02:30,000
istniał Ex-Berossus, katastroficzne spotkanie planet.
15
00:02:31,006 –> 00:02:35,015
Jednak pamięć o planetarnym nieporządku zachowała się w szeregu starożytnych źródeł.
16
00:02:39,008 –> 00:02:42,010
Wyraził ją Platon, zachowała się również w tekstach zaratustriańskich.
17
00:02:45,000 –> 00:02:46,009
W hinduskiej Mahabharacie,
18
00:02:49,005 –> 00:02:50,007
naukach taoistów,
19
00:02:51,008 –> 00:02:53,011
oraz chińskich księgach bambusowych.
20
00:02:58,005 –> 00:03:03,010
Obecnie, z dala od światła, badacze zgłębiają pytania na temat historii planet.
21
00:03:06,000 –> 00:03:12,003
Zajmują się mitologią porównawczą, jak również planetologią i fizyką plazmy.
22
00:03:13,005 –> 00:03:17,014
Wszyscy pytają, czy w przeszłości Układ Słoneczny mógł być niestabilny.
23
00:03:20,009 –> 00:03:22,013
Ożywiony aktywnością elektryczną
24
00:03:29,001 –> 00:03:35,001
Pozwalając na zadanie tego pytania, otwieramy drzwi do nowego zrozumienia przeszłości,
25
00:03:36,002 –> 00:03:38,002
historii planet,
26
00:03:39,002 –> 00:03:42,002
oraz powstania cywilizacji.
27
00:04:16,000 –> 00:04:18,000
Gdy słyszymy słowo „cywilizacja”
28
00:04:18,002 –> 00:04:22,004
większość z nas myśli o współczesnej technologii, ekonomii,
29
00:04:22,009 –> 00:04:26,013
szybkiej komunikacji i rozszerzającej się metropolityce.
30
00:04:30,000 –> 00:04:33,004
Ale wczesne cywilizacje były bardzo odmienne,
31
00:04:33,006 –> 00:04:35,010
i stanowią tajemnicę do rozwiązania.
32
00:04:37,000 –> 00:04:40,003
Wczesne cywilizacje miały obsesję na punkcie przeszłości.
33
00:04:41,000 –> 00:04:46,000
Wszystkie wspominały niezwykłe zdarzenia, erę bogów i cudów.
34
00:04:47,000 –> 00:04:52,000
Wszystkie twierdziły, że potężni Bogowie rządzili przez jakiś czas, po czym odeszli.
35
00:04:59,000 –> 00:05:05,006
Powstawały monumentalne kultury a same monumenty znaczyły więcej, niż tylko odbicie zdolności technicznych.
36
00:05:06,003 –> 00:05:09,010
Monumenty te świadczyły o czymś zbiorowo zapamiętanym.
37
00:05:11,000 –> 00:05:15,002
To kształtowało wczesne cywilizacje. Był to obsesyjny akt pamięci.
38
00:05:15,007 –> 00:05:17,010
Od miast Egiptu, ciągnących się wzdłuż Nilu,
39
00:05:19,000 –> 00:05:22,005
po te w Żyznym Półksiężycu Mezopotamii.
40
00:05:23,007 –> 00:05:25,012
Od Indii do Azji Południowo-wschodniej i Chin.
41
00:05:28,000 –> 00:05:29,009
Nie brak ich również w Amerykach,
42
00:05:30,002 –> 00:05:32,010
od wczesnych przodków Azteków i Majów,
43
00:05:34,000 –> 00:05:37,000
do archaicznych kultur środkowych Andów.
44
00:05:38,006 –> 00:05:41,012
Wszystkie ujawniają desperackie nawoływania do odzyskania czegoś straconego.
45
00:05:54,000 –> 00:05:59,007
Egipscy kapłani nazywali to „Erą pierwotnych bogów”
46
00:06:00,004 –> 00:06:05,007
Zaczęła się ona od rządów najwcześniejszego boga-słońca Atum, który następnie odszedł.
47
00:06:07,000 –> 00:06:14,006
Teksty klinowe mówią o bogu An, który rządził z przerażającym przepychem, po czym uciekł ze sceny.
48
00:06:16,002 –> 00:06:19,010
Grecy świętowali straconą erę Kronosa,
49
00:06:22,000 –> 00:06:26,000
lecz on również został zastąpiony przez kolejną potęgę, wyniosłego Zeusa.
50
00:06:27,002 –> 00:06:34,006
Sagi indyjskie podobnie opisują panowanie Brahmy, choć bóg ten z czasem odszedł w tło.
51
00:06:36,000 –> 00:06:39,000
Podobnie ma się rzecz z chińskimi Cheng Di i Huang Di,
52
00:06:41,000 –> 00:06:42,009
azteckim Ometeotlem,
53
00:06:44,000 –> 00:06:46,005
oraz Itzamma Majów.
54
00:06:47,000 –> 00:06:52,000
Wszyscy oni odeszli w dalekie regiony, lub zgasł ich pierwotny blask.
55
00:07:22,000 –> 00:07:27,003
Kultury upamiętniały pamięć Bogów poprzez święta i symboliczne rytuały.
56
00:07:29,000 –> 00:07:40,000
Przy każdej konstrukcji świątyni, każdej ofierze, każdych zbiorach, każdej koronacji króla,
57
00:07:44,000 –> 00:07:50,008
każdych królewskich zaślubinach, każdych obchodach Nowego Roku,
58
00:07:52,000 –> 00:07:57,004
Obchody przywoływały krytyczne zwroty w życiu samych Bogów.
59
00:08:07,000 –> 00:08:14,006
Jeśliby usunąć opowieści o Bogach, wczesne cywilizacje nie miałyby kontekstu kulturowego.
60
00:08:23,000 –> 00:08:30,000
Kim byli Bogowie, i dlaczego wcześni astronomowie deklarowali, że najpotężniejsi z nich byli planetami?
61
00:08:31,000 –> 00:08:38,000
Trop jest następujący: mity są naszpikowane terrorem i kosmiczną przemocą.
62
00:08:40,005 –> 00:08:45,010
Błagalne modlitwy i hymny przywoływały śmierć lub ciężkie przejścia wielkich Bogów,
63
00:08:47,000 –> 00:08:50,003
opowiadając, jak jedna epoka świata przeszła gwałtownie w drugą.
64
00:09:25,000 –> 00:09:30,000
Przynajmniej część motywów artystycznych i mitologicznych powinna być wam znana.
65
00:09:30,003 –> 00:09:39,010
Mit o raju i Złotej Erze, na przykład, czas doskonały, przed zejściem w kosmicznej katastrofie.
66
00:09:46,000 –> 00:09:53,006
Wzorcowe Słońce, czczone jako król świata, rządzące przed obecnym Słońcem.
67
00:09:55,000 –> 00:09:58,003
Matka Bogów, symbol piękna i życia.
68
00:10:02,000 –> 00:10:11,002
Wielki wojownik, lub bohater, narodzony z łona wielkiej bogini, aby ocalić świat od potworów, które również są niewyjaśnione.
69
00:10:36,000 –> 00:10:42,001
Być może nie ma lepszego przykładu niewyjaśnionych mitycznych motywów, niż wijący się smok.
70
00:10:44,006 –> 00:10:51,010
Ta wyjątkowa kreatura o pochodzeniu z prehistorycznych czasów, nie ma odpowiednika świecie biologicznym,
71
00:10:52,006 –> 00:10:59,015
jednak została zapamiętana na każdym zamieszkanym kontynencie, i pozostała taką przez milenia do naszych czasów.
72
00:11:14,000 –> 00:11:19,000
Możemy znaleźć zabawę z tym potworem w wersjach komiksowych,
73
00:11:22,004 –> 00:11:26,010
lecz nic w naturze nie tłumaczy dziś jego długich, falujących włosów,
74
00:11:28,006 –> 00:11:34,012
jego ognistego oddechu, brody, podwójnych wąsów,
75
00:11:37,006 –> 00:11:40,010
skrzydeł czy rozlewających się piór,
76
00:11:43,003 –> 00:11:46,005
lub jego globalnego występowania w formie podwójnej,
77
00:11:48,000 –> 00:11:52,003
oraz powiązania z błyskawicą.
78
00:11:59,000 –> 00:12:08,003
Tysiące lat po swoim prehistorycznym narodzeniu, potwór dalej pokutuje w ludzkiej fantazji, nie zamierzając odchodzić.
79
00:12:10,000 –> 00:12:16,000
Jednak spytajmy sami siebie, w jaki sposób mógł powstać archetyp węża, bez żadnej inspiracji?
80
00:12:17,000 –> 00:12:25,006
Nie powinniśmy się dziwić, że typowo współczesne uprzedzenia są głównym powodem utrzymywania się tajemnic.
81
00:12:29,000 –> 00:12:37,006
Jednym głosem, każda starożytna kultura utrzymywała, że nasz świat był niegdyś całkowicie innym miejscem.
82
00:13:10,005 –> 00:13:18,010
Szereg tysięcy lat temu, zdarzenia piękne, a zarazem brutalne, spowodowały eksplozję ludzkiej wyobraźni.
83
00:13:23,000 –> 00:13:26,008
W historii ludzkości była to epoka powstawania mitów.
84
00:13:28,000 –> 00:13:34,000
Wpierw przyszło zaczarowane królestwo, teatr dla czczonych Bogów i Bogiń.
85
00:13:37,004 –> 00:13:38,009
Bogowie byli wspaniali.
86
00:13:44,000 –> 00:13:51,000
Ich niebiańskie siedlisko górowało nad światem, stanowiło wzorzec dla świątyń i pamiątkowych monumentów na Ziemi.
87
00:13:58,006 –> 00:14:03,013
Ale Bogowie stali się kapryśni, jedna niebiańska moc przeradzała się w inną.
88
00:14:10,005 –> 00:14:15,005
Niebo zasiedliły niedorzeczne kreatury, nigdy nie widziane na Ziemi.
89
00:14:32,005 –> 00:14:36,005
Bogowie stali się brutalni i same Niebiosa ogarnął chaos.
90
00:14:38,000 –> 00:14:47,008
Wówczas przybyli niebiańscy wojownicy i potwory, aby walczyć w Niebie, miotając pioruny, ogień i kamienie.
91
00:14:50,000 –> 00:14:55,003
Naszym celem jest znalezienie wyjaśnienia dla tego potoku mitów.
92
00:15:18,000 –> 00:15:24,001
Znany psychoanalityk Carl Jung nazwał te głębokie wzorce „Archetypami”.
93
00:15:24,005 –> 00:15:31,010
Widział je jako uniwersalne struktury poza świadomością, leżące poza racjonalnym czy naukowym wyjaśnieniem.
94
00:15:40,005 –> 00:15:52,008
To prawda, mity są dla nas niezrozumiałe, jednak archetypy oferują wyjście z konfuzji, są punktami zgodności pomiędzy dalekimi sobie kulturami.
95
00:15:53,004 –> 00:15:57,010
Zgodność ta wyrasta ponad karnawał zdumienia i sprzeczności.
96
00:16:07,000 –> 00:16:12,002
Każda większa kultura zapamiętała Kosmiczną Kolumnę, wokół której obracały się Niebiosa.
97
00:16:24,000 –> 00:16:28,006
Każda kultura odnotowała również straszny aspekt, dotyczący Matki Bogów.
98
00:16:31,007 –> 00:16:37,008
Gdyby nie było wspólnych doświadczeń, zgodność archetypów nie powinna w ogóle istnieć.
99
00:16:43,005 –> 00:16:54,008
Wszystko, czego tu potrzeba, to gotowość do spotkania z archetypem bez strachu, uprzedzeń czy żadnych zaawansowanych założeń, aby usłyszeć jego przekaz.
100
00:17:02,007 –> 00:17:13,013
Istnienie setek archetypów jest faktem, tak samo, że żaden z archetypów nie mówi o znanych nam obecnie naturalnych wydarzeniach. Nawet jeden.
101
00:17:19,000 –> 00:17:23,005
U zaranai cywilizacji wszystkie archetypy były już obecne.
102
00:18:03,005 –> 00:18:08,010
Obecnie jesteśmy zafascynowani monumentalną skalą antycznych cywilizacji.
103
00:18:20,003 –> 00:18:25,010
Ale co było sednem wspomnień, które tak obsesyjnie kultywowały kultury megalityczne?
104
00:18:32,006 –> 00:18:40,008
Ślad dowodowy prowadzi głęboko w prehitoryczną przeszłość, w świat ledwo rozpoznawalny, lecz nie całkowicie stracowny.
105
00:18:49,004 –> 00:18:57,004
Więcej, niż 10 000 lat temu, paleolityczni artyści namalowali te obrazy na ścianach jaskini Lascaux we Francji.
106
00:18:57,006 –> 00:19:01,010
Byli realistyczni, z wyjątkowym okiem do szczegółów.
107
00:19:06,006 –> 00:19:10,012
Dlaczego ci utalentowani artyści Epoki Kamienia znikli, pozostaje tajemnicą.
108
00:19:14,000 –> 00:19:17,008
Ale większą tajemnicą jest epoka, która nadeszła.
109
00:19:25,000 –> 00:19:31,002
Wydaje się, że neolityczni artyści utracili zdolność do opisywania natury, jaką znamy.
110
00:19:34,007 –> 00:19:45,010
Prawidłowe reprezentacje natury są obecne, jednak zostały zdominowane przez duchokształtne kreatury i absurdalne formy, nigdy nie widziane na świecie.
111
00:19:50,005 –> 00:19:57,005
Jak pwostała taka tendencja? I to nie na jednym lądzie, lecz na każdym zamieszkanym kontynencie?
112
00:20:06,000 –> 00:20:10,007
Absurd? Tak, ale co sprowokowało charakterystyczne wzorce?
113
00:20:12,005 –> 00:20:17,005
Patykowaty czlowiek bez głowy, z kaczką, czy innym ptakiem na jego ramionach?
114
00:20:18,000 –> 00:20:22,009
Setki wariacji tego tematu występuje na południowym zachodzie Ameryki.
115
00:20:27,000 –> 00:20:30,007
Ale wzór się tam nie kończy.
116
00:20:34,008 –> 00:20:39,013
Zauważmy bliźniacze kropki po obu stronach tych patykowatych figurek.
117
00:20:42,000 –> 00:20:46,006
Jeden przypadek powoduje ciekawość
118
00:20:49,002 –> 00:20:53,005
ale caly ich zestaw musi wymagać wyjaśnienia.
119
00:20:56,000 –> 00:21:00,000
Inne szczegóły tylko akcentują irracjonalność.
120
00:21:08,002 –> 00:21:18,002
Odpowiedź na te zagadki nadeszła niedawno spoza tradycyjnej archeologii, z nauki o plazmie i eksperymentów laboratoryjnych z wyładowaniami elektrycznymi.
121
00:21:19,005 –> 00:21:27,012
Naukowiec plazmowy Anthony Peratt z Los Alamos laboratories pokazał, że te patykowate formy są zapisem zdarzeń elektrycznych na niebie.
122
00:21:30,000 –> 00:21:36,005
Coś jak zorza polarna, którą widzimy dzisiaj, ale tysiące razy bardziej energetyczne.
123
00:21:37,000 –> 00:21:45,000
dopasował również formy sztuki naskalnej precyzyjnie do konfiguracji, które przybierają wyładowania elektryczne w laboatorium.
124
00:21:47,005 –> 00:21:54,008
Obrazki sztuki naskalnej mają wyjaśnienie w arkuszach intensywnego prądu elektrycznego, podlegającego przemianom w wyładowaniu plazmowym.
125
00:21:55,005 –> 00:22:01,007
Centralna kolumna, którą widzimy w tej stylizowanej reprezentacji, to oś wyładowania.
126
00:22:03,000 –> 00:22:09,006
Wokół niej znajduje się torus lub arkusz naładowanych cząstek w kształcie rurowatego donuta.
127
00:22:10,007 –> 00:22:20,010
Obserwator spogląda przez przezroczystą formację: widzi o góry kieliszek od szampana, u dołu kształt zgniecionego dzwonu, gęstość plazmy jest największa w odnogach.
128
00:22:23,000 –> 00:22:31,003
Narysowana w dwóch wymiarach, formacja ta pasuje do patykowego człowieka, rysowanego na cały świecie na kamieniach w tysiącach egzemplarzy.
129
00:22:32,005 –> 00:22:43,010
Dwie kropki pod ramionami są niezwykle jasnymi ogniskami promieniowania, zwanego synchrotronowym, emitowanego z centrum torusa.
130
00:22:46,009 –> 00:22:52,014
Arkusze prądowe kontynuują zaginanie się, w miarę postępowania wyładowania elektrycznego, przez co ta forma nie jest odosobniona.
131
00:22:54,007 –> 00:22:57,007
Dwuwymiarowa reprezentacja może wyglądać tak.
132
00:23:01,007 –> 00:23:16,013
Praca Peratt’a wykazała, że patykowaty człowiek z głową kaczki w wersji z południowego zachodu Ameryki oraz wariacje z Hawajów po Arabię Saudyjską, to formacja wyładowania plazmowego, temat, w którym jest światowym ekspertem.
133
00:23:21,000 –> 00:23:26,002
Badania Peratt’a są całkowicie niezależne od naszych.
134
00:23:29,002 –> 00:23:37,003
Tysiące rysunków naskalnych umożliwiły superkomputerowi identyfikację formacji, widzianej z różnych miejsc na Ziemi.
135
00:23:38,000 –> 00:23:41,008
Dopasowanie, które udokumentował, nie może być przypadkowe.
136
00:23:42,002 –> 00:23:53,003
Nasze własne śledztwo, wyprzedzające badania Peratt’a o niemal trzy dekady, zbiega się z nim w niezwykły sposób, który wyklaruję w drugim epizodzie.
137
00:23:57,000 –> 00:24:03,000
Dla uczonych i w ogóle naukowców, sztuka naskalna pozostaje zagadką.
138
00:24:03,008 –> 00:24:08,010
Przez dwieście lat eksperci debatowali nad tą ogromną bliblioteką rysunków naskalnych.
139
00:24:11,000 –> 00:24:16,002
Obecnie definitywne wyjście jest w zasięgu ręki, domagając się nowej perspektywy,
140
00:24:16,008 –> 00:24:22,010
która podąża neiodpartymi dowodami na wysoce energetyczne elektryczne wydarzenia na starożytnym niebie.
141
00:24:24,008 –> 00:24:33,012
Ten, kto kontynuuje ten kierunek badań nie może się bać pytania, jak ruch planet wpływał na zelektryfikowane środowisko kosmiczne,
142
00:24:35,000 –> 00:24:38,007
o którym nauka wie tylko od kilku tekad.
143
00:25:10,000 –> 00:25:17,000
Czy to możliwe, że do nauk wkradł się fundamentalny błąd?
144
00:25:20,006 –> 00:25:25,010
Dzisiaj jesteśmy świadkami niewzrószonej pewności w regularności ruchu planet,
145
00:25:29,000 –> 00:25:32,000
jednak czy to zaufanie jest usprawiedliwone?
146
00:25:38,000 –> 00:25:41,002
Musimy się cofnąć o 37 lat.
147
00:25:42,008 –> 00:25:47,012
Wtedy to oświecił mnie kontrowersyjny teoretyk, Immanuel Welikowski.
148
00:25:49,001 –> 00:25:54,003
Był on autorem książki „Światy na Zderzeniu”, po raz pierwszy opublikowanej w 1950.
149
00:25:55,000 –> 00:25:57,002
Następnie napisał wiele innych książek.
150
00:25:59,000 –> 00:26:03,001
W książkach tych zreinterpretował zarówno historię planet, jak i ludzkości.
151
00:26:05,008 –> 00:26:13,016
Będąc wybitnym uczonym, kolegą Alberta Einsteina, Welikowski twierdził, że dawniej planety poruszały się po niestabilnych torach.
152
00:26:15,006 –> 00:26:20,014
I że więcej niż raz, planeta przeszła dostatecznie blisko Ziemi, żeby spowodować globalną katastrofę.
153
00:26:28,007 –> 00:26:31,010
Większość astronomów natychmiast odrzuciło jego książkę
154
00:26:32,002 –> 00:26:35,003
a część z nich groziła bojkotem wydawnictwa Macmillan,
155
00:26:36,000 –> 00:26:40,002
zmuszając firmę do porzucenia książki, gdy była ona największym bestsellerem.
156
00:26:41,005 –> 00:26:47,005
Jednak, gdy nastała era kosmiczna, nasze sondy planetarne i księżycowe ujawniły zdewastowane powierzchnie [planet],
157
00:26:47,006 –> 00:26:50,012
powodując odnowienie zainteresowania twierdzeniami Welikowskiego.
158
00:27:04,000 –> 00:27:11,006
Przy współpracy z Welikowskim miałem przywilej publikacji serii na temat jego wyzwania rzuconego nauce.
159
00:27:12,000 –> 00:27:19,000
Welikowski powiedział, że kosmiczna katastrofa pozostawiła ślady na pokojowych obecnie planetach.
160
00:27:19,008 –> 00:27:21,008
Włącznie z Ziemią.
161
00:27:23,003 –> 00:27:27,006
Powiedział, że planeta Wenus wyglądała na niebie jak kometa,
162
00:27:28,000 –> 00:27:32,002
a jej niemal zderzenie z Ziemią spowodowało zdziesiątkowanie wczesnych cywilizacji.
163
00:27:45,000 –> 00:27:49,006
Powiedział, że zdarzeniom tym towarzyszyła wysoka aktywność elektryczna.
164
00:27:50,000 –> 00:27:59,007
Planety poruszały się po nietrwałych torach, i okazjonalnie niemal zderzały się ze soobą, przy czym pomiędzy nimi dochodziło do przejścia kosmicznej błyskawicy.
165
00:28:00,005 –> 00:28:07,013
Powiedział również, że ludzka pamięć tych wydarzeń stanowi dowód, którego nauka nie może zignorować.
166
00:28:11,000 –> 00:28:16,007
Wkrótce stało się dla mnie jasne, że Welikowski otworzył drzwi do nowych możliwości,
167
00:28:17,000 –> 00:28:20,006
być może do nowego zrozumienia mitycznych archetypów jako całości.
168
00:28:22,000 –> 00:28:26,004
Ale dlaczego dowody te wydają się zbyt niedorzeczno, aby dać im wiarę?
169
00:28:32,007 –> 00:28:40,010
Dlaczego wszystkie te archaiczne kultury skupiły się na pamięci Bogów jako ciałach górujących na minionym niebie?
170
00:28:56,009 –> 00:29:01,015
Byłem szczególnie urzeczony czymś, co Welikowski zaproponował w pracy dotąd nieopublikowanej.
171
00:29:05,000 –> 00:29:11,000
Twierdził, że w najwcześniejszej z zapamiętanych epok, niebo dominowała planeta Saturn,
172
00:29:12,000 –> 00:29:13,001
przebywając blisko Ziemi.
173
00:29:13,009 –> 00:29:17,010
Była obecna przez mityczny Złoty Wiek.
174
00:29:20,000 –> 00:29:26,002
Była to szalona idea i znalazłem w niej inspirację do życiowego zadania.
175
00:29:29,000 –> 00:29:34,005
Starożytne kultury, na całym świecie, twierdziły, że niebem rządziło niegdyś wzorowe słońce.
176
00:29:37,000 –> 00:29:41,000
Dla Egipcjan, tym dawnym rządzącym był stworzyciel Atum-Ra,
177
00:29:41,005 –> 00:29:43,012
rządząc z centrum i szczytu nieba.
178
00:29:46,000 –> 00:29:51,006
W starożytnej Mezopotamii widzimy pierwotne słońce jako wielkie, obracające się koło na niebiosach.
179
00:29:52,005 –> 00:29:54,010
Astronkmowie nazwali to ciało
180
00:29:56,000 –> 00:29:57,005
planetą Saturn.
181
00:30:01,005 –> 00:30:04,010
Nazwę tej planety znamy o Rzymian,
182
00:30:05,002 –> 00:30:06,002
Saturn,
183
00:30:09,000 –> 00:30:13,005
ale archaiczne łacińskie imię dla Saturna brzmiało Sol – Słońce.
184
00:30:14,005 –> 00:30:20,010
W najwcześniejszych tekstach greckich, planeta Saturn, zwana Kronos, nazywała się również Helios – czyli Słońce.
185
00:30:31,002 –> 00:30:35,010
Nawet alchemicy zachowali tą absurdalną identyfikację.
186
00:30:36,005 –> 00:30:38,012
Nazywali Saturna „Najlepszym Słońcem”.
187
00:30:44,000 –> 00:30:48,001
Najlepsze słońce, większe słońce, wzorcowe słońce…
188
00:30:48,005 –> 00:30:53,010
główna idea zawsze wskazywała bezpośrednio na oś nieba.
189
00:30:54,002 –> 00:30:57,010
Niebieski biegun, wokół którego niebiosa wizualnie się obracały.
190
00:31:00,003 –> 00:31:06,008
Tak nieprawdopodobnie, jak to może wyglądać, jest to miejsce, w którym Egipcjanie umieścili ich pierwotnego Boga-Słońce Atum’a.
191
00:31:29,002 –> 00:31:40,004
Nieruchomy punkt na niebie jest miejscem, gdzie późniejsza astronomiczna tradycja od Grecji, przez Persję aż do Chin, umiejscawia Saturna, który stamtąd rządził światem.
192
00:31:41,000 –> 00:31:44,005
Przeciwieństwo tego, co uważamy za oczywiste obecnie.
193
00:32:00,004 –> 00:32:08,010
Starożytne kroniki twierdzą, że planeta Saturn, obecnie punkcik na niebie, pozostawała przez Złoty Wiek.
194
00:32:10,005 –> 00:32:14,006
Epokę obfitości, kosmicznej harmonii i wspaniałości.
195
00:32:15,007 –> 00:32:17,014
Archaiczną nazwą Italii jest Saturnia
196
00:32:19,000 –> 00:32:24,002
a tradycja utrzymuje, że nazwa ta została dana oryginalnej stronie Rzymu.
197
00:32:26,004 –> 00:32:32,005
Sabbath, specjalny dzień odpoczynku oraz czci, był Saturni Dies, dniem Saturna.
198
00:32:32,007 –> 00:32:36,011
Dniem obchodzonym w rejonie śródziemnomorskim, na bliskim wschodzie i dalej.
199
00:32:38,006 –> 00:32:46,012
Popularne święto rzymskie, Saturnalia, było symbolicznym powrotem do Saturnia Regna, Panowania Saturna, Złotego Wieku.
200
00:32:48,005 –> 00:32:57,010
Większość z symboli zawartych w obchodach Nowego Roku czy świat Bożego Narodzenia, ma korzenie w rzymksich Saturnaliach i podobnych starożytnych świętach.
201
00:33:01,000 –> 00:33:12,005
W takiej czy innej formie, każda kultura, która wspominała Panowanie Saturna, traktowała planetarnego boga jako Ojca Królów, Ojca Narodu czy Rasy.
202
00:33:13,000 –> 00:33:18,005
Starożytne tradycje utożsamiają ugaryckiego i hebrajskiego El jako Saturna.
203
00:33:19,005 –> 00:33:23,013
Powiada się, że Izraelici postrzegali się niegdyś jako dzieci Saturna.
204
00:33:26,001 –> 00:33:30,003
W taki sam sposób Grecy odowływali się do Kronosa jako ich pierwszego ojca,
205
00:33:32,000 –> 00:33:41,008
a Rzymianie twierdzili, że są prawdziwymi potomkami Saturna, przybyłymi do Italii po przygodach legendarnego przodka Eneasza.
206
00:33:57,001 –> 00:34:02,009
Ale jest też ciemna strona Saturna, odbijająca katastroficzny koniec Złotej Ery.
207
00:34:03,005 –> 00:34:10,012
Stało się to wtedy, gdy, według słów Maniliusa, Saturn, Pierwszy Ojciec, spadł na przeciwny koniec Osi Świata.
208
00:34:14,001 –> 00:34:23,001
Ten nagły poczatek chaosu, gdy niebiosa zdawały się walić bezładnie, prześladował cywilizacje przez stulecia.
209
00:34:23,006 –> 00:34:29,007
Wybuchając, jak obawa przed końcem świata, strach, że co zdarzyło się kiedyś, zdarzy się ponownie.
210
00:34:33,005 –> 00:34:43,005
niemal nie można uwierzyć, że starożytni składali na ofiarę swoje własne dzieci, symbolicznie lub literalnie, planecie-Bogu Saturnowi.
211
00:34:46,007 –> 00:34:50,010
Saturn został zapamiętany jako pożeracz swoich własnych dzieci.
212
00:34:52,005 –> 00:34:56,005
I jak Moloch, rządający ofiar,
213
00:34:58,000 –> 00:35:04,004
Jak El lub Elohim, każąc Abrahamowi złożyć w ofierze własnego syna, Izaaka.
214
00:35:10,000 –> 00:35:19,005
W obliczu dowodów, którym nie można zaprzeczyć, rozsądnym wyjściem jest wynieść katastroficzne źródło tych wspomnień na światło dzienne.
215
00:35:30,005 –> 00:35:40,005
Moja książka „Mit Saturna”, opublikowana w 1980, rozpoczęła rekonstrukcję spektakularnych zjawisk widzianych niegdyś na niebie.
216
00:35:41,000 –> 00:35:46,005
Zgromadzenie planet, świecących ponad starożytnymi obserwatorami.
217
00:35:47,005 –> 00:35:56,010
Pracowałem nad mitycznymi archetypami. Kultury wszędzie używały różnych słów i symboli do opisania uderzająco podobnych zdarzeń.
218
00:35:58,005 –> 00:36:03,005
Ale planetarny model, zaprezentowany w „Micie Saturna”, był daleki od ukończenia.
219
00:36:06,005 –> 00:36:12,005
Do największych tajemnic należało kosmiczne koło, zarejestrowane przez każdą starożytną kulturę.
220
00:36:13,005 –> 00:36:19,005
Obrazy koła na niebie, wyryte na kamieniu, są starsze niż sama cywilizacja.
221
00:36:20,000 –> 00:36:27,005
Wielu archeologów widzi owe koła jako wyobrażenie pojazdu Słońca, toczącego się po niebie.
222
00:36:28,002 –> 00:36:32,005
Ale w swojej najpowszechniejszej formie, kosmiczne koło nigdzie się nie rusza.
223
00:36:33,000 –> 00:36:35,005
Często rezyduje na stacjonarnym pilarze,
224
00:36:36,005 –> 00:36:39,011
lub na szczycie schodów lub drabiny.
225
00:36:41,000 –> 00:36:45,005
Lub jest obracane przez linę, pozostając w spoczynku na ołtarzu lub stole.
226
00:36:47,005 –> 00:36:52,005
Szprychy koła nie są jako takie funkcjonalne, są płynne i eteryczne.
227
00:36:57,005 –> 00:37:01,010
Archaiczni bogowie i herosi trzymali koło w rękach.
228
00:37:06,005 –> 00:37:09,010
Kosmiczne koło służyło za tron bogów,
229
00:37:11,000 –> 00:37:14,005
kulturalnych herosów i mądrych ludzi.
230
00:37:15,005 –> 00:37:19,005
Symbolicznie zreplikowano je w kołowych tronach królów na Ziemi.
231
00:37:21,005 –> 00:37:24,005
Kołowy tron Buddy to podkreśla.
232
00:37:25,005 –> 00:37:31,005
Nawet popularny odcisk stopy Buddy przypomina to samo koło na Niebie.
233
00:37:32,000 –> 00:37:34,006
Inspiracja nie przyszła od naszego Słońca.
234
00:37:36,000 –> 00:37:43,000
Porównajmy te prehistoryczne przykłady piktograficznych kół z Irlandii i z Kaliforni.
235
00:37:43,005 –> 00:37:46,005
Różne części koła są wyraxnie widoczne.
236
00:37:47,005 –> 00:37:49,013
Duży orkąd lub sfera, choć nie zawsze obecne,
237
00:37:51,000 –> 00:37:58,000
centralna gwiazda i mniejsze, ciemniejsze koło, lub sfera, wewnątrz gwiezdnej formy.
238
00:37:58,005 –> 00:38:08,005
Obraz ten nie przedstawia jednego obiektu, lecz trzy obiekty, jak tu zademonstrowano, gdzie artysta umieścił małą, ciemną sferę pod centralną gwiazdą.
239
00:38:11,001 –> 00:38:13,010
Gwarantuję wam, że umiejscowienie to nie jest przypadkowe.
240
00:38:14,005 –> 00:38:21,010
Te formy na niebie były planetami w bliskim zgrupowaniu ponad starożytnymi czcicielami nieba.
241
00:38:29,000 –> 00:38:33,005
Historia zaczyna się od pojawienia się tej niebiańskiej formacji.
242
00:38:34,000 –> 00:38:36,005
Niebiosa (gdy „Niebiosa były blisko Ziemi”)
243
00:38:37,000 –> 00:38:46,005
Pierwotna Jedność Nieba, uformowana przez Wielką Koniunkcję, gdy prosta linia lub strzała „przebijała serca zgromadzonych potęg”.
244
00:38:47,007 –> 00:38:52,010
Nieruchome, Pierwotne Słońce, rządziło przed obecnym Słońcem.
245
00:38:54,000 –> 00:38:58,000
Ojciec królów i pierwszy w mitycznej linii królów.
246
00:38:59,000 –> 00:39:01,005
Oraz umierajacy, lub przemieszczony Bóg.
247
00:39:04,000 –> 00:39:09,005
W późniejszych czasach astronomowie zidentyfikowali tego nadrzędnego władcę nieba.
248
00:39:10,000 –> 00:39:12,005
Twierdzili, że była to planeta Saturn,
249
00:39:13,000 –> 00:39:19,004
zapamiętana jako właściciel Kosmicznego Koła, zanim Bóg odszedł do odległego królestwa.
250
00:39:21,005 –> 00:39:27,012
Astronomiczna tradycja nazywała również centralną gwiazdę mianem Wenus, Matki Bogów
251
00:39:28,005 –> 00:39:34,005
a ciemniejszą, czerwonawą sferę, jako planetę Mars, kosmicznego wojownika.
252
00:39:35,005 –> 00:39:43,012
Podczas tych trzech godzin zamierzam zademostrować, że historie o Bogach są historiami o tym, co przydarzyło się tym ciałom niebieskim.
253
00:40:01,005 –> 00:40:07,010
Patrzymy na zrekonstruowaną formację na niebie sprzed zaledwie kilku tysięcy lat.
254
00:40:11,005 –> 00:40:19,010
Konfiguracja ta ewoluowała przez wiele etapów, budząc cześć i grozę, model dla królów i królestw na tysiące lat.
255
00:40:21,006 –> 00:40:29,008
Wielkiie miasta i świątynie oraz święte góry, wszystkie wskazujące wstecz, na mityczną epokę bogów i cudów.
256
00:40:36,005 –> 00:40:39,012
Pozwólmy pierwszym na świecie astronomom wyznaczyć nam drogę.
257
00:40:40,005 –> 00:40:47,006
Wiedzieli oni, że mity i hymny wzywały bogów, którzy byli planetami, lub ich aspektami.
258
00:40:50,000 –> 00:40:55,000
Planety znajdowały się blisko Ziemi w konfiguracji obejmującej niebo.
259
00:40:58,000 –> 00:41:06,000
Pamięć o tym, ze niebiańska chwała wciąż nas otacza, nawet, jeśli ludzkość z czasem zapomniała więcej, niż zdołała zapamiętać.
260
00:41:10,005 –> 00:41:14,005
Połączenie się z powrotem z naszą zapomnianą przeszłością będzie kluczowe.
261
00:41:15,000 –> 00:41:18,000
Kluczowe dla naszej własnej jedności kulturowej.
262
00:41:18,004 –> 00:41:20,011
Dla studiów nad ludzką swiadomością
263
00:41:22,002 –> 00:41:25,005
oraz dla wszystkich nauk.
264
00:41:51,005 –> 00:41:58,009
Tylko kilka tysięcy lat temu nasi przodkowie widzieli zgrupowanie planet blisko Ziemi.
265
00:42:11,003 –> 00:42:20,008
Nastąpiła eksploja ludzkiej wyobraźni, rzeka mitologii i symboli, która zdefiniowała kultury na tysiące lat.
266
00:42:22,008 –> 00:42:26,010
Długo po tym, jak zapomniano o ich niebiańskiej inspiracji.
267
00:42:40,007 –> 00:42:49,010
We wczesnych czasach historycznych nie ma wzmianek o obecnych planetach, brak zapisków dotyczących ruchu planet czy ich okresowości.
268
00:42:50,003 –> 00:42:59,010
Planety, jakie znamy dzisiaj, nie istniały, byly Bogami – budzącymi grozę w owym czasie kapryśnymi i przerażającymi.
269
00:43:11,000 –> 00:43:16,009
Wcześniczciciele nieba mówili o wielkim Świetle Niebios, nieruchomym na niebie.
270
00:43:17,000 –> 00:43:20,007
Egispkim Atum lub Atum-Ra,
271
00:43:21,005 –> 00:43:24,005
sumeryjskim An,
272
00:43:26,003 –> 00:43:28,008
babilońskim Anu
273
00:43:29,003 –> 00:43:35,003
a enigmatycznie, wcześni astronomowie wiedzili, że wszechwładnym była planeta Saturn
274
00:43:36,000 –> 00:43:39,007
której historia będzie głównym tematem trzeciego epizodu.
275
00:43:41,007 –> 00:43:53,010
Początkowo, zebrane potęgi nie były widziane jako osobni bogowie, lecz jako pierwotna Jedność Nieba, doskonała koniunckja Złotej Ery.
276
00:44:00,005 –> 00:44:03,010
Masywna sfera, zawieszona na niebie
277
00:44:05,000 –> 00:44:10,000
a w jej centrum promienista gwiazda, otoczona wybuchowymi wstęgami.
278
00:44:14,007 –> 00:44:20,008
Kultury świata widziały tą gwiazdę w żeńskiej formie, jako Boginię Matkę,
279
00:44:22,000 –> 00:44:24,005
planetę Wenus.
280
00:44:27,005 –> 00:44:31,005
Zapamiętali ją jako Wielką Gwiazdę, Matkę Wszystkich Gwiazd.
281
00:44:40,005 –> 00:44:45,005
Było to centralne oko, serce i dusza pierwotnego Słońca.
282
00:44:46,005 –> 00:44:50,010
Jego ożywcze życie, potęga i chwała, oraz dużo więcej.
283
00:45:01,005 –> 00:45:11,005
Jednym z najbardziej enigmatycznycm motywów kulturowych jest dająca życie Bogini w formie monstrualnej formie, atakująca Świat.
284
00:45:12,005 –> 00:45:18,010
Była to straszna Bogini, szalejąca na niebie z dziko wymieszanymi włosami,
285
00:45:19,005 –> 00:45:25,010
lub wieloma wymachującymi ramionami, niebiański spektakl, promieniujący paraliżującym światłem.
286
00:45:30,005 –> 00:45:40,005
Gdy nastąpiła niestabilność i przemieszczenie, wstęgi wyładowań, wystajace z Wenus, chaotycznie rosły, nadając planecie straszny wygląd.
287
00:45:45,005 –> 00:45:48,010
Zła bogini była kometą.
288
00:45:49,005 –> 00:45:52,010
Mitycznym prototypem komet.
289
00:45:53,005 –> 00:45:56,005
Wielką kometę Immanuela Welikowskiego,
290
00:45:57,000 –> 00:45:58,005
planetą Wenus.
291
00:46:25,005 –> 00:46:32,005
Patrząc od przodu, na tle centralnej gwiazdy widać mniejszą, ciemniejszą, czerwonawą sferę.
292
00:46:34,005 –> 00:46:37,005
Był to mityczny wojownik,
293
00:46:38,001 –> 00:46:41,005
męskie „serce serc”
294
00:46:42,002 –> 00:46:43,007
„Dziecko w łonie”
295
00:46:44,005 –> 00:46:46,005
„Dziecko w podołku”
296
00:46:47,000 –> 00:46:48,005
„Dziecko oka”
297
00:46:49,000 –> 00:46:51,000
„Oś Kosmicznego Koła”.
298
00:46:51,005 –> 00:46:54,010
Najbardziej aktywna postać światowej mitologii.
299
00:46:59,004 –> 00:47:06,005
Czciciele nieba wszędzie wiedzieli, jaka jest tożsamość tego wojownika, zwycięscy smoków i potworów chaosu.
300
00:47:15,000 –> 00:47:19,008
Globalne rozpoznawanie Marssa jako największego z wojowników
301
00:47:20,006 –> 00:47:23,007
pokazuje nam nierozpoznaną historię.
302
00:47:43,000 –> 00:47:46,006
Na wielkiej sferze ukazał się jasny półksiężyc
303
00:47:46,008 –> 00:47:49,016
z kulą lub gwiazdą Wenus pomiędzy rogami.
304
00:47:56,005 –> 00:48:00,012
Rzeczy nigdy nie widziane na niebie były czczone na całym świecie.
305
00:48:07,000 –> 00:48:14,000
Gdy Ziemia obracała się wokół osi, półksiężyc wyznaczał cykl dnia i nocy.
306
00:48:15,000 –> 00:48:18,005
Półksiężyc poniżej w fazie największej jasności,
307
00:48:20,000 –> 00:48:22,005
a teraz w fazie zaciemnienia.
308
00:48:23,002 –> 00:48:31,005
Chociaż nasz Układ Słoneczny był widoczny, rzucając światło na konfigurację, nie był częścią widzialnego teatru Bogów.
309
00:48:32,005 –> 00:48:39,010
Nazwałem to „Konfiguracją Biegunową”, gdyż Ziemia obracała się równolegle z formacjami na niebie,
310
00:48:40,005 –> 00:48:45,005
czyniąc te formy obecnymi na biegunie niebieskim, wokół którego obracały się niebiosa.
311
00:48:52,006 –> 00:48:56,015
Konfguracja ta ewoluowała przez liczne fazy.
312
00:48:59,005 –> 00:49:03,008
Liczba wstęg stale się zmieniała,
313
00:49:05,000 –> 00:49:07,008
jak również ich forma.
314
00:49:11,005 –> 00:49:17,008
Wszystkie zmiany we względnym położeniu powodowały dramatyczne zmiany w wyglądzie konfiguracji.
315
00:49:28,008 –> 00:49:38,012
W 1996, kanadyjski wytwórca filmów, Ben Ged Low, spędził wiele miesięcy w Portland, tworząc 90-minutowy dokument na temat tej rekonstrukcji.
316
00:49:39,006 –> 00:49:42,014
W tym czasie, wiele dynamicznych problemów pozostawało nierozwiązanych.
317
00:49:44,000 –> 00:49:50,005
Ale później, w tym samym roku, do Portland przybył australijski fizyk Wallace Thornhill z 3-dniową wizytą.
318
00:49:51,005 –> 00:49:55,012
Przekonał mnie, że formy, któ©e skonstruowałem, były elektryczne.
319
00:49:56,007 –> 00:49:59,012
Były to strumienie wyładowań plazmowych, ciągnące się między planetami.
320
00:50:01,008 –> 00:50:10,015
Wyjaśnił, że w radialnym wyładowaniu elektrycznym, zarówno liczba wstęg, jak i ich forma, zmienia się wraz z intensywnością wyładowania.
321
00:50:12,008 –> 00:50:21,016
Wirujące formy, które skonstruowałem we wspólnej symetrii, z których sam się często śmiałem, na prawdę miały fizyczne wytłumaczenie.
322
00:50:25,005 –> 00:50:33,010
W czasie tej wizyty, Wal Thornhill miał za sobą ponad 25 lat zgłębiania, jak sam to nazywał, „Elektrycznego Wszechświata”.
323
00:50:34,005 –> 00:50:43,005
Jego praca podążała za tradycjami pionierów nauki o elektryczności i plazmie, którzy pokazali, że elektryczność gra dużą rolę w kosmosie.
324
00:50:44,005 –> 00:50:47,012
Że galaktyki, gwiazdy i planety są formowane elektrycznie.
325
00:50:49,007 –> 00:50:53,015
Komety, z ich jasnymi warkoczami, poruszają się w elektrycznym polu Słońca.
326
00:50:55,008 –> 00:51:01,017
Jego elektryczna interpretacja rozszerzała się na pochodzenie dziwnych krajobrazów na plamnetach i księżycach,
327
00:51:02,008 –> 00:51:06,015
teraz wyjaśnionych przy pomocy dobrze sprawdzonych zasad skrawania elektrycznego.
328
00:51:08,005 –> 00:51:22,007
W elektrycznym Układzie Słonecznym, jeśli dwie planety lub księżyce zbliżą się do siebie z regionów o różnym potencjale, nastąpi wyładowanie elektryczne, wytwarzając formację plazmową, rozciągającą się pomiędzy obowa ciałami.
329
00:51:26,005 –> 00:51:31,006
Eksperymenty w laboratoriach plazmowych mogą nam pwoiedzieć, jak wyglądałyby takie formacje.
330
00:51:32,005 –> 00:51:36,005
Kręgosłupem jest zwykle kolumna splecionych włókien,
331
00:51:36,008 –> 00:51:42,015
ale występują również dyski i zagnieżdżone cylindry, ewoluujące w spektakularny sposób.
332
00:51:49,005 –> 00:51:56,005
Odpowiednika takich formacji można się dopatrzeć w starożytnych opisach kosmicznego pioruna.
333
00:52:12,002 –> 00:52:15,005
Lecz cóż to za dziwaczna idea,
334
00:52:16,008 –> 00:52:21,015
że pomiędzy zbliżonymi do siebie planetami mogłyby powstawać jakieś egzotyczne formacje!
335
00:52:48,005 –> 00:52:58,005
Jakie było pokrewieństwo pomiędzy kosmiczym piorunem, a magicznymi mieczami, strzałami, maczugami i włóczniami wielkich boskich wojowników?
336
00:52:59,005 –> 00:53:07,007
Zdumiewająco zgodnie, starożytne jezyki identyfikują te bronie jako szczególne formy kosmicznego pioruna.
337
00:53:08,008 –> 00:53:12,015
Uczeni zidentyfikowali już miecz i strzałę Apolla,
338
00:53:14,005 –> 00:53:16,005
włócznię Zeusa
339
00:53:17,007 –> 00:53:19,010
trójząb Posejdona,
340
00:53:20,008 –> 00:53:22,010
jako aspekty rozdzielonedo pioruna.
341
00:53:24,005 –> 00:53:31,005
To samo powiązanie występuje w przypadku greckiego Aresa, łacińskiego Marsa, których miecz miał ich identyfikację.
342
00:53:41,008 –> 00:53:45,010
Wpierw przyszedł piorun, rdzenny archetyp,
343
00:53:48,008 –> 00:53:53,010
a następnie jego mityczna interpretacja jako broni boga-wojownika.
344
00:54:08,005 –> 00:54:19,005
Umieszczony w rękach Bogów, kosmiczny piorun stanowi most do naszych czasów, łacząc mityczny świat z nauką plazmy.
345
00:54:47,005 –> 00:54:53,010
Jedna prosta prawda powinna zienić świat nauki i nasze zrozumienie ludzkiej historii.
346
00:54:55,000 –> 00:55:00,000
Starożytne niebonie przedstawiało podobieństwa do obecnego nieba.
347
00:55:04,005 –> 00:55:09,013
Ponad ludxkimi świadkami, formacje planetarne unosiły się blisko Ziemi.
348
00:55:30,005 –> 00:55:43,005
Jedna forma elektryczna przeobrażała się w inną w niebiańskim tańcu mitycznej gwiezdnej bogini i kosmicznego wojownika, astronomicznie zidentyfikowanych, jako planety Wenus i Mars.
349
00:55:45,002 –> 00:55:54,002
Starożytni obserwatorzy widzieli głowę król-wojownika otoczoną promieniami bogini-gwiazdy, była to jego korona chwały.
350
00:55:58,005 –> 00:56:05,009
I była to jego magiczna ochrona, noszona jak chełm lub grzywa, lecz znacznie więcej znaczyła.
351
00:56:07,000 –> 00:56:17,006
Tanczący Bóg Azteków nosił promienie Wenusj jako pióropusz, lecz trzymał również tak zwaną pól-gwiazdę Wenus we wszechwładnej ręce.
352
00:56:18,005 –> 00:56:22,007
Nosił te ochronne promienie nawet na jego tunice.
353
00:56:26,005 –> 00:56:38,005
Ten motyw jest uniwersalny, zbroja wojownika była promieniami wielkiej gwiazdy i to jest wyjaśnienie „promienistej korony królów”.
354
00:56:56,007 –> 00:57:01,015
Gdy forma konfiguracji się zmieniała, zmieniała się rówież ich mityczna interpretacja.
355
00:57:06,005 –> 00:57:14,007
Na rysunkach mieczy, starożytni kronikarze opowiadali o kosmicznej koniunkcji bogini i wojownika.
356
00:57:17,007 –> 00:57:22,010
Bogini była okiem a wojownik był jego wychowankiem.
357
00:57:34,000 –> 00:57:43,000
Dwie sfery w zgodności inspirowały mityczną interpretację jako oka i potomka, wypisanych na ręce Boga.
358
00:57:55,000 –> 00:58:02,004
Pięć palców ręki było widocznym aspektem ośmio szprychowego koła w innej fazie.
359
00:58:02,007 –> 00:58:08,015
Buddyjscy symbolicy wiedzieli, że ręka przedstawiała święte pokrewieństwo ośmioramiennego koła dharmy.
360
00:58:10,000 –> 00:58:20,005
Budda był nieruchomą osią koła, na tronie ponad ręką nieba, był otoczony i ochraniany niebieski mogniem bogów.
361
00:58:26,008 –> 00:58:34,008
Każda pojawiająca się forma prowokowała szereg mitycznych interpretacji, a nie tylko jedną ideę.
362
00:58:35,005 –> 00:58:47,005
Szprychy koła były ożywiającą duszą i potęgą wszechświatowego suwerena, eksplodującą w życie o zachodzie, jest to znaczenie mitycznego „kwiatu życia”.
363
00:58:56,005 –> 00:59:06,008
Rzeczy widziane na niebie prowokowały setki wyobrażeniowych rysunków, ale nawet jeden nie wspomina o wydarzeniach znanych z dzisiajeszego nieba. Nawet jeden.
364
00:59:07,000 –> 00:59:16,000
Nawet, gdy dokładna forma tych kosmicznych pierwowzorów została zapomniana, wyobrażeniowa idea pozostała przez tysiące lat.
365
00:59:17,005 –> 00:59:24,010
Niezliczone detale nie pozwalają nam po prostu podrasować wyjasnień mitów i symboli.
366
00:59:37,005 –> 00:59:44,012
Część z nich pozostaje abstrakcyjna, ale częściej dodają one mityczną interpretację do formy, na której bazują.
367
00:59:47,005 –> 00:59:54,005
Wiele z mitycznych rysunków, wydających się niezrozumiałymi, prowadzą do tej samej, namacalnej formy.
368
01:00:11,005 –> 01:00:15,012
Roślina życia nie była tylko atrakcyjnym elementem dekoracyjnym.
369
01:00:17,000 –> 01:00:23,000
Była formą na niebie, inspirując historię o wielkim wpływie.
370
01:00:25,005 –> 01:00:32,010
W swoich narodzinach i ponownych narodzinach, bóg-wojownik wyłonił się z promieniującego kwiatu.
371
01:00:39,004 –> 01:00:48,007
różnorodne mityczne interpretacje większe historie, opowiadające o tych zdarzeniach, wszystkie wskazują na zunifikowaną strukturę w ludzkiej pamięci.
372
01:00:53,005 –> 01:00:58,010
Gdy wielkie koło obracało się na niebie, zostało zapamiętane na całym świecie.
373
01:01:09,000 –> 01:01:14,000
Nawet drobne przemieszczenie przylegajacych potęg zostało umieszczone na starożytnych rysunkach.
374
01:01:22,005 –> 01:01:31,010
Dlaczego egipska bogini była identyfikowana jako mająca fryzurę wojownika? Leżąca u podstawy forma daje nam odpowiedź.
375
01:01:41,005 –> 01:01:47,010
Pierwotne słońce rządziło światem, świecąc najjaśniej na nocnym niebie.
376
01:01:49,005 –> 01:01:55,010
Na owym pierwotnym słońcu pojawił się półksiężyc, i stanowczo nie był to nasz księżyc.
377
01:01:56,007 –> 01:02:00,010
Pomiędzy jego rogami umiejscowiła się wielka gwiazda Wenus.
378
01:02:01,005 –> 01:02:05,012
A wizualnie wewnątrz tej gwiazdy znajdowała się planeta Mars.
379
01:02:09,005 –> 01:02:11,013
Z marsa zdawał się spływać świcący strumień,
380
01:02:13,000 –> 01:02:17,000
pierwsza forma kosmicznego pioruna.
381
01:02:24,000 –> 01:02:29,008
Ludzka wyobraźnia widziała tu miecz lub sztylet, pchany w regiony poniżej.
382
01:02:30,005 –> 01:02:33,005
Bóg-wojownik był swoim mieczem,
383
01:02:34,000 –> 01:02:40,003
wyobrażanym również jako osiowy korkociąg, kołek lub żałobny filar obrazającego się nieba.
384
01:02:42,005 –> 01:02:45,009
Ta sama rzecz, jak trzon planety życia.
385
01:02:51,005 –> 01:02:55,010
I jak dolne kończyny bogini
386
01:03:02,001 –> 01:03:09,005
Ta sama forma była widziana jako wystajacy język, zarówno wojownika
387
01:03:10,005 –> 01:03:11,014
jak i gniewnej bogini.
388
01:03:20,005 –> 01:03:27,013
Nastąpił wyraźny ruch Marsa, blisko, lecz nie całkiem w planetarnej osi.
389
01:03:28,005 –> 01:03:35,010
Teraz niebiański półksiężyc wyglądał jak rogi samego wojownika, identyfikując go jako byka niebios.
390
01:03:37,005 –> 01:03:45,005
Nie powinniśmy być zaskoczeni, że fundamentowa kolumna przedstawia obraz byka na swoim wierzchołku.
391
01:03:48,000 –> 01:03:54,000
Gdy sięgnęła Ziemi, strumień przedstawiał formę wielkiego pilaru lub kosmicznej góry.
392
01:04:04,005 –> 01:04:11,010
Być może trudno uwierzyć, że słynny Byk Niebios to po prostu pilar i błyszczące rogi.
393
01:04:26,005 –> 01:04:34,009
Do tych wydarzeń sledziliśmy światowe mity o dźwigających niebo kosmicznych gigantach, pierwszą aktywną formę bohatera-wojownika.
394
01:04:35,005 –> 01:04:40,009
Jego uniesione ramiona były dokładnie tą samą rzeczą, co rogi byka niebios.
395
01:04:43,000 –> 01:04:48,000
Testament integralności podstruktury, archetypy.
396
01:05:22,005 –> 01:05:32,010
W pewnych fazach ruchu Marsa, pył i elektryczna plazma, przepływająca między Marsem a Wenus, stawała się widoczna dla ziemskich obserwatorów.
397
01:05:33,005 –> 01:05:43,010
Nawet małe zmiany w tym pyłowo plazmowym strumieniu powodowałyby znaczące różnice w wyglądzie konfiguracji.
398
01:05:46,005 –> 01:05:52,010
Wielcy królowie starożytności nosili stożkowe korony o szeregu enigmatycznych wariacji.
399
01:05:57,005 –> 01:06:03,005
Dla tych czczonych form eksperci nie znaleźli odpowiednika w dzisiejszej naturze.
400
01:06:04,005 –> 01:06:14,007
Jeszcze antyczni kapłani-kronikarze wiedzieli, że korony te imitowały ornat kosmicznego wojownika, prototyp króla wojownika na Ziemi.
401
01:06:29,005 –> 01:06:37,008
Wraz ze wzrostem niestabilności i przemieszczeń od osi, strumień łączący Wenus i Marsa spiralował na zewnątrz.
402
01:06:38,000 –> 01:06:48,005
Była to bogini matka we własnej osobie, promieniujące oko, serce i dusza pierwotnego słońca, teraz wysunięta na zewnątrz jako zwinięty kędzior wlosów.
403
01:06:50,005 –> 01:06:55,005
Najwcześniejsze źródła nie pozostawiają wątpliwości, że była to widzialan forma na niebie.
404
01:07:11,005 –> 01:07:17,010
Boczny kędzior króla-wojownika naśladuje swjego protoplastę, kosmicznego wojownika.
405
01:07:24,005 –> 01:07:30,010
Ten wijący się oddech życia zainspirował niezliczone symbole, w liczbie znacznie większej, niż można tu przedstawić.
406
01:07:31,005 –> 01:07:39,012
Jednym z przykładów jest żałobna kolumna na niebie, sygnalizując wypływ oka i ewolucję samego stworzenia.
407
01:07:41,007 –> 01:07:50,015
Krytyczny zwrot nastąpił wraz z usunięciem wijącego się oddechu życia, wyzwalając straszliwą boginię i kosmiczny kryzys.
408
01:07:54,005 –> 01:08:01,008
W przypływie wściekłości, hinduski Shiva wyrwał swój pukiel włosów, z czego powstała jego ciemna strona,
409
01:08:02,005 –> 01:08:04,010
potwór Virabadra
410
01:08:05,005 –> 01:08:13,014
a tuż obok straszliwa forma złej bogini, którą rozpoznajemy jako kometę Wenus.
411
01:08:34,005 –> 01:08:49,013
Archetyp meduzy był jedynie niuansem niebiańskiego węża lub smoka, z jasnymi włóknami, wylewnym oddechem, długimi, płynącymi włosami i emanacją błyskawicy, globalnym symbolem wielkiej komety.
412
01:08:51,008 –> 01:09:01,012
W Egipcie, oko Ra, serce i dusza Ra, odeszły od boga, stając się ognistym wężem Ureusem, szalejącą po niebie.
413
01:09:13,007 –> 01:09:21,012
Astronomiczna tradycja od regionu śródziemnomorskiego po bliski wschód potwierdza, że boginią tą była Wenus.
414
01:09:23,000 –> 01:09:31,000
Starożytni Sumerowie identyfikowali Wenus jako Inannę, wężowego smoka lub smoczą matkę, niedostepną w swoim gniewie.
415
01:09:43,005 –> 01:09:49,010
Chaotyczne, kometo podobne włosy chońskiego smoka są nadrzędną cechą,
416
01:09:50,001 –> 01:09:57,010
jaką była wyładowująca się sfera lub takzwana nocna, świecąca perła – jego spiralne atrybuty.
417
01:09:58,005 –> 01:10:02,007
Oraz emanacja błyskawicy, cechująca samego smoka.
418
01:10:05,005 –> 01:10:10,010
długo po zapamiętaniu tych wydarzeń, Aztekowie wciąż wiedzieli komety jako płynące pióra.
419
01:10:19,005 –> 01:10:23,005
Znali powiązanie komety z kosmiczym wężem,
420
01:10:25,005 –> 01:10:29,012
i znali powiązanie ich obu z planetą Wenus.
421
01:10:42,008 –> 01:10:46,015
Z okresu nieporządu wyłoniła się faza niebieskiej konstrukcji,
422
01:10:47,005 –> 01:10:55,005
skupiona na aktywności spiralujej formy lub promienistej spirali, zapamiętanej jako Wstęga Stworzenia.
423
01:10:55,007 –> 01:10:58,015
Jest to spodziewany dodatek do samej Bogini Matki.
424
01:11:00,000 –> 01:11:05,002
Ojczyzna na niebie, dwa tematy archaicznych legend o stworzeniu.
425
01:11:06,005 –> 01:11:14,005
Mityczny dom bogów leżał wewnątrz bariery, uformowanej przez ciało niebieskiego węża lub smoka.
426
01:11:26,005 –> 01:11:38,010
Można dowieść, że wspomniane tu ewoluujące formy są fazami w biografii bogini matki, w większosci ignorowanymi ale potwierdzonymi na poziomie konkrentych szczegułów we wczesnych kulturach.
427
01:11:56,005 –> 01:12:01,010
Kapłani starożytnego Egiptu wiedzieli, że Biała korona była Boginią Matką.
428
01:12:05,005 –> 01:12:11,010
wiedzieli, że kędzior dajacego życie oddechu i obrotowy pukiel włosów, to ta sama bogini.
429
01:12:22,005 –> 01:12:32,005
W całym Egipcie, kroniki zapamiętały jasną spiralę z promienistymi projekcjami jako wysłannika niebianskiej konstrukcji.
430
01:12:38,004 –> 01:12:46,005
Od północy po południe, pierwotnie opisywali oni boginię jako „Oko Ra”, przyjmującą postać ognistego węża,
431
01:12:47,000 –> 01:12:50,000
którego hieroglif oznaczał boginię.
432
01:12:57,008 –> 01:13:02,010
I był to ten wąż, który przyszedł, by stworzyć barierę,
433
01:13:03,004 –> 01:13:07,010
granicę Neter Ta, niebiańskiego królestwa.
434
01:13:11,005 –> 01:13:21,010
Mezo-Amerykańscy artyści dobrze rozumieli, że ognisty wąż lub smok, otaczający krainę bogów, miał postać promienistej spirali.
435
01:13:30,005 –> 01:13:39,007
Stworzony w ten sposób kraj bogów, wyłaniający się z tańca bogini oraz bohatera, prezentuje cztery strumienie światła i życie.
436
01:13:40,005 –> 01:13:47,010
Tam była ojczyzna na niebie, niebianski model dla każdego królestwa i miasta na Ziemi.
437
01:13:48,005 –> 01:13:51,010
Utracony ląd mitycznych przodków,
438
01:13:52,004 –> 01:14:00,006
rozdzielony na cztery rzeki lub ożywiany przez cztery eksplozywne wiatry, oraz obracający się jak wielkie koło na niebie.
439
01:14:02,005 –> 01:14:08,010
Z pewnością ewolucja mitu przyniosła z czasem nikończące się przerabianie archetypu,
440
01:14:09,007 –> 01:14:16,010
ale nawet entuzjazm w rozszerzaniu symboliki nie zagłuszył ich podłoża w ludzkiej pamięci.
441
01:14:24,005 –> 01:14:31,010
Złożoność kołowego kalendarza Azteków nie wyeliminowała osiowej roli wojownika-bohatera,
442
01:14:32,005 –> 01:14:36,010
lub czterech strumieni energii życiowej,
443
01:14:37,005 –> 01:14:42,008
lub opisów węża, często dwógłowego,
444
01:14:44,005 –> 01:14:48,010
lub identyfikowania tego węża jako ognia bogów.
445
01:14:57,005 –> 01:15:12,005
Z zasady, późniejsze tradycje nie wyparły tej ludzkiej pamięci, lecz znalazly się w nich sumboliczne krajobrazy, wyrażające wgląd i wierzenia, prowadzące potem do interpretacji mitu.
446
01:15:30,005 –> 01:15:35,013
W końcu, musimy przyjąć do wiadomości jeden z najbardziej rozpowszechnionych symboli światowej mitologii.
447
01:15:37,005 –> 01:15:44,005
Wszystkie mityczne tradycje zgadzają się, że ląd bogów spoczywał nazłotej lub ognistej górze nieba.
448
01:16:04,005 –> 01:16:17,010
Jest ewidentne, że kluczowe symbole ludzkiej tęsknoty, cierpienia i pobożności na przestrzeni tysiącleci, prowadzą do zdarzeń, z których wyrosły pierwsze cywilizacje.
449
01:16:20,007 –> 01:16:37,009
Teraz należy zadać sobie pytanie: jeśli wielkie mityczne archetypy są wyjasnione przez wydarzenia nieznane obecnemu światu, co może powiedzieć Elektryczny Wszechświat lub plazmologia na temat starożytnyh doświadczeń?